Alla mår bra av att röra på sig ute i naturen. Frisk luft och motion utomhus är bra för såväl sinnet som för kroppen. Att plocka svamp, tälta, vandra, klättra, åka skidor eller delta i andra friluftsaktiviteter är inte bara roligt, det bidrar också till en rad olika hälsofördelar.

Att vara ute i naturen och testa olika aktiviteter gör vardagslivet meningsfullt. Barn och vuxna som vistas mycket utomhus är dessutom friskare än andra vilket bidrar till en bättre folkhälsa.  

Sänk dina stresshormoner

Att delta i friluftsaktiviteter är det ultimata sättet för dig och din kropp att varva ner och koppla av. Genom att vandra längs med kuster och fjäll får du gott om fysisk aktivitet och kan förbättra din psykiska hälsa. Att vara ute i naturen medför nämligen sänkt blodtryck, puls och minskad stress. Det är lugnt och tyst och du får tid för reflektion och återhämtning.

En fjällvandring, trots att den kan vara krävande, kan alltså vara mer återhämtande för dig än en solresa till Spanien under semestern. Här får du nämligen ett stort avstånd till krav, tidspress, stora folkgrupper och annat som ökar dina stresshormoner. 

Andas frisk luft

Ute i naturen får du andas frisk luft, långt bortom städernas avgaser och diverse utsläpp. Att andas frisk luft är mycket viktigt för hälsan. Du behöver dock inte ta dig långt för att andas frisk luft. Ofta räcker det med att motionera i ett av stadens grönområden eller i ett närliggande skogsområde. 

Öva på balans och koordination

Att vara ute i naturen innebär ofta fysisk aktivitet och den kan komma i olika former. Skidåkning, klättring och skogspromenader är alla olika former av rörelse ute i naturen. En annan populär friluftsaktivitet är vandring.

Genom att ge dig iväg på längre vandringar, antingen endagsvandringar eller flerdagsvandringar, får du röra på kroppen över skog och mark. Här finns naturliga hinder såsom stubbar, stenar och rötter. Det gör att du inte bara får frisk luft, utan du får även öva på din koordination, balans och kondition. 

Få en rad hälsofördelar

Många sjukdomar är direkt relaterade till stillasittande. Genom att regelbundet röra på dig ute i naturen kommer du att förebygga sjukdomar som är relaterade till inte bara ett stillasittande liv utan även ålderdom. En daglig promenad i skogen på 30 minuter ger dig sänkt blodtryck, vilket kommer ge dig en bättre hälsa såväl direkt som på ålderdomens höst. 

Fysisk aktivitet ute i naturen ger helt enkelt hälsoeffekter. Genom att vandra kan du minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, benbrott och diabetes.

Förbättrar den mentala hälsan

När du befinner dig ute i naturen får du en bättre mental hälsa. Du kommer känna dig med grundad, mindre stressad och mer återhämtad. Efter fysisk aktivitet utomhus kan du prestera bättre och koncentrera dig mer. Friluftsliv är helt enkelt det perfekta komplementet om du har ett krävande jobb eller studier. 

Att fiska, vandra, orientera, gå i skogen och liknande aktiviteter ger dig dessutom positiva känslor samtidigt som det minskar trötthet, nedstämdhet och risken för depression.